Kinderlokkers? #GeefJezelfNietBloot
Pling! Weer een bericht van die leuke jongen of meid die je hebt leren kennen via social media. Er wordt gevraagd om je telefoonnummer en zonder dat je er erg in hebt, stuur je je 06-nummer. Dagenlang app je over de meest leuke en onschuldige zaken tot het moment dat de vragen wat vreemder worden. Het gebeurt dagelijks onder jongeren. Online interacties lijken op het eerste gezicht onschuldig, tot ze dat niet meer zijn.
Vrij spel
Waar kinderlokkers vroeger naar de speeltuinen gingen om kinderen met snoepjes te lokken, is contact met minderjarigen nu met een paar clicks gerealiseerd. Door de digitalisering van de maatschappij hoeven ze hun laptop maar te openen om in contact te komen met een minderjarige. Vaak doen ze zich voor als leeftijdsgenoten, wat het lastig maakt om ze te herkennen. Omdat ze een band hebben opgebouwd met de kinderen, zijn ze beïnvloedbaar en doen ze wat hen gevraagd word. Je moet er toch niet aan denken dat jouw kind word opgenomen terwijl hij of zij seksueel getinte handelingen uitvoert in opdracht van zo’n digitale kinderlokker? Dit kan namelijk zelfs tot een fysieke afspraak leiden. Daar wil je niet aan denken.
Digitale kinderlokkers
Grooming, de benaming voor een volwassene die zich op het internet voordoet als een minderjarige. Het is eigenlijk niets meer en minder dan een digitale kinderlokker. Via verschillende social media kanalen zoals chatprogramma’s of videogames, zoekt een kinderlokker contact met, misschien wel, jouw eigen kind. Om ouders én kinderen te waarschuwen heeft AMBER-alert in samenwerking met de politie in 2020 een preventiecampagne tegen digitale kinderlokkers gelanceerd. De #GeefJezelfNietBloot campagne is vooral gericht op bewustwording en herkenning.
Chantagemateriaal
Het is een vervelend probleem en zorgt voor onzekerheid onder ouders. Je kunt tenslotte niet alles in de gaten houden. Wat je wel kunt doen is het onderwerp bespreekbaar maken. En neem passende maatregelen. Plak bijvoorbeeld de camera’s van tablets/laptops af en leg uit waarom je dit doet. Dat maakt indruk. Het maakt jongeren bewust dat ze niet iedereen zomaar kunnen vertrouwen op social media. Houd goed in je achterhoofd: de online wereld is een speeltuin voor daders.
=====
Bronvermelding: