Algemene voorwaarden & Privacyverklaring Veiligebuurt

Versie 24 juni 2020

Welkom bij Veiligebuurt. Uw buurtpreventieplatform.

Het is belangrijk om te weten hoe er met uw gegevens wordt omgegaan. Als u niet direct alle kleine lettertjes wilt lezen, hebben wij deze informatie samengevat in onderstaande punten. Simpel, open en transparant.

  1. We verzamelen nooit onnodig persoonlijke gegevens. U registreert op adres en met e-mailadres. Het adres gebruiken we om u in de buurt te plaatsen en met uw emailadres kunnen we u valideren (als echte gebruiker, geen robot) en informeren (bijvoorbeeld via een nieuwsbrief). Uw appgebruik en instellingen slaan we alleen op zodat we u bij vragen en onduidelijkheden via de klantenservice zo goed mogelijk kunnen helpen.
  2. We vragen geen verdere informatie over u als persoon. Veiligebuurt is alleen geïnteresseerd in de buurt- en straatgroepen en in geanonimiseerde data. Deze geanonimiseerde data is niet naar u te herleiden en gebruiken we slechts voor analyses en om Veiligebuurt beter te maken.
  3. Uw buren en omgeving zien binnen de app uitsluitend uw naam (zelf op te geven bij registratie), tenzij u aangeeft dat u meer informatie wilt delen met buurtbewoners.
  4. Binnen uw profiel in de app kunt u zelf bepalen welke informatie u met ons wilt delen. Niets is verplicht. De informatie die u met ons deelt, kunnen we gebruiken voor onderzoek en betere informatievoorziening naar u als gebruiker en onze partners (zoals kennisinstellingen, gemeentes en verzekeraars). Wij zullen uw persoonlijke informatie nooit delen met partners en externe partijen.
  5. Door gebruik te maken van de Veiligebuurt app geeft u Veiligebuurt en de beheerder van de groep toestemming om uw berichten en meldingen (inclusief uw profielnaam) te delen met de politie en gemeente. Zo kunnen we samen met de politie en gemeente de buurt veiliger maken. De gemeente en politie weten zo wat er speelt in de buurt en kunnen hierop reageren alsook bewijs voor strafvervolging verzamelen.
  6. Indien u gebruik maakt van aanbiedingen in de app of per e-mail staat u ons daarmee toe om uw gegevens met deze partners te delen, zodat zij u een juiste aanbieding kunnen doen.
  7. Als u besluit uw account van Veiligebuurt te verwijderen (door te mailen naar info@veiligebuurt.nl), dan zullen al uw gegevens verwijderd worden.

Wij geven om uw privacy en zullen niets doen met uw persoonsgegevens richting commerciële partijen. Om financieel in stand te blijven, richten wij ons op de overheid (subsidies), op data van straten en buurten en op bedrijven die ons platform willen versterken (zoals alarmen die verbonden zijn met de buurt). Wij geloven dat dit de enige manier is om de buurt veilig te maken. Veiligebuurt deelt geen persoonsgegevens, met uitzondering van berichten en meldingen in de Veiligebuurt app die zichtbaar kunnen zijn voor de politie en/of gemeente.

Hier mag u ons aan houden; het is een integraal onderdeel van onze gebruikersvoorwaarden.

Mocht u vragen hebben, mail dan gerust naar info@veiligebuurt.nl. We kunnen altijd een belafspraak maken.

Veiligebuurt algemene voorwaarden

Deze overeenkomst beschrijft uw rechten en verantwoordelijkheden bij het gebruik van de Veiligebuurt website, mobiele apps en service - zowel als bezoeker als geregistreerd lid - en geeft aan wat u van ons kunt verwachten. Door te klikken op “Ik accepteer” of door gebruik te maken van de Veiligebuurt website, apps of service (“Veiligebuurt” “Diensten”) gaat akkoord met deze voorwaarden. Neem dus even de tijd om deze wettelijk bindende overeenkomst te lezen.

Veiligebuurt is bedoeld om met buren in contact te komen en gezamenlijk de buurt veiliger te maken. Hierbij hanteren wij een aantal spelregels.

Veiligebuurt is voor buren onder elkaar en dus niet voor commerciële bedrijven. Ziet u toch een commerciële advertentie, meld het ons dan. Wij verwijderen deze dan meteen. Als wij het vermoeden krijgen dat u zich binnen Veiligebuurt met commerciële zaken bezighoudt, dan mogen wij uw advertenties en/of account opheffen.

Behandel iedereen met respect

  • Ga uit van andermans goede bedoelingen en geef men het voordeel van de twijfel.
  • U kunt het met elkaar oneens zijn binnen goede harmonie; richt u op het onderwerp van de discussie en val een ander niet persoonlijk aan. Gebruik geen scheldwoorden.
  • Wees gematigd en plaats niet teveel berichten op zo’n manier dat ze de gesprekken overheersen.
  • Stuur privéberichten of plaats berichten in een groep wanneer een beperkt publiek gepaster is.
  • Discriminerende of racistische berichten zijn ten strengste verboden.

Deel nuttige informatie

  • Beantwoord vragen van andere leden.
  • Deel informatie over buurtpreventie en veiligheid.
  • Bespreek kwesties en problemen die zich voordoen in de buurt (maar vermijd campagnes).
  • Bied een helpende hand wanneer buren dit nodig hebben.

Presenteer uzelf eerlijk, zoals u dat wilt

  • Gebruik uw echte naam, geen alias, pseudoniem of afkorting.
  • Word lid als individu; niet als stel, gezin of organisatie.
  • Neem de tijd om een foto toe te voegen en uw profiel in te vullen.

 

Op Veiligebuurt communiceert u zoals u dat in persoon ook zou doen, dus geen grof taalgebruik, etc. Veiligebuurt mag ingrijpen in openbare berichten en/of deze weghalen als ze onfatsoenlijk of tegen de wet zijn. We lezen geen privéberichten, behalve als daar klachten over komen.

 

Veiligebuurt is persoonlijk, u bent wie u zegt te zijn. We respecteren uw privacy (zie ook onze Privacyverklaring). Houd uw gegevens wel actueel.

Gebruik uw gezonde verstand en doe geen dingen die u normaal ook niet doet. U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen (online) veiligheid. Veiligebuurt is een “open” platform, dus deel geen gevoelige informatie waarvan u niet wilt dat anderen/onbekenden deze ontvangen.

Veiligebuurt helpt en ondersteunt u graag bij het oplossen van problemen. We zijn echter juridisch niet aansprakelijk, behalve als u kunt bewijzen dat we opzettelijk of grof nalatig hebben gehandeld.

Veiligebuurt is niet perfect. Als u iets ziet wat beter kan, dan horen we dat graag. De site/app kan van tijd tot tijd wijzigen of eventjes niet werken. We kunnen nieuwe dingen toevoegen of juist dingen weghalen omdat ze niet nuttig blijken.

Veiligebuurt wil graag laten zien hoe waardevol het buurtpreventieplatform is. Het kan daarom zijn dat we verzoeken delen via Twitter, Veiligebuurt of onze nieuwsbrief. Uiteraard krijgt u vooraf te zien wat wij willen delen en voor de nieuwsbrief kunt u zich apart aan- en afmelden.

Veiligebuurt mag deze voorwaarden aanpassen als dat nodig is. Dat melden we vooraf en we geven u uiteraard ruim de tijd om aan de nieuwe regels te wennen.

Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden
Deze Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden (‘Verklaring’, ‘Voorwaarden’ of ‘VRV’) omvat onze servicevoorwaarden, die van toepassing zijn op onze relatie met gebruikers en anderen die interactie hebben met Veiligebuurt. Daarnaast is de Verklaring van toepassing op merken, producten en diensten van Veiligebuurt waarnaar wordt verwezen. Wanneer u de Veiligebuurt-diensten gebruikt of opent, verklaart u dat u akkoord gaat met deze Verklaring, die regelmatig wordt bijgewerkt in overeenstemming met de bepalingen in onderstaand artikel. Aan het eind van dit document zijn bovendien hulpbronnen opgenomen die informatie bevatten over de manier waarop Veiligebuurt werkt.

 

 

  1. Privacy

We vinden uw privacy erg belangrijk. We hebben een Privacyverklaring opgesteld die belangrijke bepalingen bevat over hoe u Veiligebuurt kunt gebruiken om items te delen met anderen en hoe we uw inhoud en informatie verzamelen en kunnen gebruiken. We raden u aan dit te lezen en op basis hiervan beslissingen te nemen.

  1. Inhoud en informatie delen

U bent eigenaar van alle inhoud en informatie die u op Veiligebuurt plaatst en u kunt de instellingen gebruiken om te bepalen hoe de inhoud en informatie wordt gedeeld. Verder gelden de volgende bepalingen:

  1. Voor inhoud waarvoor intellectuele-eigendomsrechten (IE) gelden, zoals foto’s en video’s (IE-inhoud), geeft u ons specifiek de volgende toestemming: u verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije en wereldwijde licentie voor het gebruik van IE-inhoud die u op of in verband met Veiligebuurt plaatst (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer u uw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij u uw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.
  2. Wanneer u IE-inhoud verwijdert, wordt deze verwijderd op een manier die vergelijkbaar is met het legen van de prullenbak op een computer. De verwijderde inhoud blijft gedurende een redelijke tijd mogelijk aanwezig in back-ups (nooit beschikbaar voor anderen).
  3. Wanneer u een toepassing gebruikt, vraagt de toepassing mogelijk toestemming voor het openen van uw inhoud en informatie, en de inhoud en informatie die anderen met u hebben gedeeld. We vereisen dat toepassingen uw privacy respecteren en uw toestemming voor de betreffende toepassing bepaalt de wijze waarop de toepassing deze inhoud en informatie kan gebruiken, opslaan en overdragen.
  4. We stellen het altijd op prijs als u feedback of andere suggesties over Veiligebuurt geeft, maar houd er wel rekening mee dat we deze informatie kunnen gebruiken zonder enige verplichting om u hiervoor te belonen. Uiteraard heeft u ook geen verplichting om deze informatie aan te bieden.
  5. Veiligheid. We doen ons best om Veiligebuurt veilig te houden, maar kunnen dit niet garanderen. We hebben uw hulp nodig om Veiligebuurt veilig te houden. Houd u daarom aan de volgende regels:
    1. Plaats geen niet-geautoriseerde commerciële berichten (zoals spam) op Veiligebuurt.
    2. Verzamel geen inhoud of informatie van gebruikers en gebruik Veiligebuurt niet op andere manieren via geautomatiseerde middelen (zoals harvesting bots, robots, spiders of scrapers) zonder onze voorafgaande toestemming.
    3. Houd u op Veiligebuurt niet bezig met illegale marketing op meerdere niveaus zoals piramideconstructies.
    4. Upload geen virussen of andere schadelijke code.
    5. Vraag mensen niet om hun aanmeldingsgegevens en meld u niet aan bij een account van iemand anders.
    6. Gebruikers pest en intimideert u niet en u valt hen ook niet lastig.
    7. Plaats geen inhoud die: haatdragend, bedreigend of pornografisch is; aanzet tot geweld; of naaktbeelden of nodeloos geweld bevat.
    8. Gebruik Veiligebuurt niet voor onwettige, misleidende, kwaadaardige of discriminerende activiteiten.
    9. Doe niets waardoor de correcte werking of weergave van Veiligebuurt verstoord, overbelast raakt of onmogelijk kan worden, zoals een Denial of Service-aanval of verstoring van paginaweergave of andere Veiligebuurt-functionaliteiten.
    10. Faciliteer of stimuleer geen schending van deze Verklaring.

 

 

  1. Registratie en accountbeveiliging. Veiligebuurt-gebruikers verstrekken hun echte namen en gegevens en we hebben uw hulp nodig om dit zo te houden. Hier volgen enkele regels waaraan u zich dient te houden met betrekking tot de registratie en beveiliging van uw account:
    1. Verstrek geen valse persoonlijke gegevens op Veiligebuurt en maak zonder toestemming geen account voor iemand anders.
    2. Maak niet meer dan één persoonlijke account.
    3. Als we uw account deactiveren: maak geen andere account aan zonder onze toestemming.
    4. Gebruik Veiligebuurt niet onder de 16 jaar.
    5. Gebruik Veiligebuurt niet als u bent veroordeeld voor een zedenmisdrijf.
    6. Gebruik Veiligebuurt niet ter “kwader trouw” en/of met criminele bijbedoelingen.
    7. Houd uw contactgegevens correct en actueel.
    8. Deel uw wachtwoord niet met anderen (en ontwikkelaars delen hun geheime sleutel niet), u verleent niemand toegang tot uw account en u doet niets wat de beveiliging van uw account kan schaden.
    9. Draag uw account niet over aan iemand anders zonder dat u hiervoor onze schriftelijke toestemming hebt gekregen.
    10. Als u een gebruikersnaam of vergelijkbare identificatie selecteert voor uw account of pagina, behouden wij ons het recht voor om deze te verwijderen of terug te vorderen indien wij menen dat deze ongepast is.

 

  1. De rechten van anderen beschermen. We respecteren de rechten van anderen en verwachten dat u dit ook doet.
    1. Plaats geen inhoud of onderneem geen actie op Veiligebuurt waarmee de rechten van iemand anders worden geschonden of overtreden, of waarmee de wet op een andere wijze wordt overtreden.
    2. We kunnen inhoud en informatie die u op Veiligebuurt plaatst verwijderen indien we vinden dat hiermee deze Verklaring of onze beleidsregels worden geschonden.
    3. We bieden hulpmiddelen waarmee u uw intellectuele-eigendomsrechten kunt beschermen.
    4. Als we uw inhoud hebben verwijderd wegens inbreuk op de auteursrechten van iemand anders en u denkt dat dit onterecht is, kunt u bezwaar maken.
    5. Als u herhaaldelijk inbreuk maakt op de intellectuele-eigendomsrechten van anderen, zullen we uw account indien terecht deactiveren.
    6. Maak geen gebruik van onze auteursrechten, handelsmerken of merken die hier op een verwarrende manier op lijken, behalve wanneer dit uitdrukkelijk is toegestaan onder onze Richtlijnen voor gebruik van merken, of na onze schriftelijke toestemming.
    7. Als u informatie over gebruikers verzamelt, moet u hun toestemming krijgen en duidelijk maken dat u (en niet Veiligebuurt) degene bent die de informatie verzamelt.
    8. Plaats geen identiteitsdocumenten of gevoelige financiële informatie van anderen op Veiligebuurt.

 

  1. Mobiele en andere apparaten
  1. We bieden onze mobiele services gratis aan, maar houd er rekening mee dat de normale tarieven van uw telecomaanbieder (zoals voor sms en datakosten) gewoon van toepassing zijn.
  2. Wanneer het nummer van uw mobiele telefoon, uw e-mailadres, of uw telefoon wijzigt of wordt gedeactiveerd, werkt u binnen 48 uur uw accountgegevens op Veiligebuurt bij om ervoor te zorgen dat uw berichten niet worden verzonden naar de persoon die uw oude e-mailadres, telefoon of telefoonnummer krijgt.
  3. U verleent toestemming en alle rechten die nodig zijn zodat gebruikers hun apparaten kunnen synchroniseren (ook via een toepassing) met alle informatie en contactgegevens die zij kunnen zien op Veiligebuurt.
  4. Speciale bepalingen voor software
  5. Als u onze software downloadt of gebruikt, zoals een stand-alone softwareproduct, een app of een invoegtoepassing voor een browser, gaat u ermee akkoord dat de software zo nu en dan upgrades, updates en extra functies van ons downloadt en installeert om de software te verbeteren, uit te breiden en verder te ontwikkelen.
  6. Het is niet toegestaan broncode te wijzigen, er afgeleide werken van te maken, te decompileren of anderszins te verkrijgen, behalve wanneer dit uitdrukkelijk is toegestaan volgens een open-bronlicentie of wanneer we u uitdrukkelijk schriftelijke toestemming hebben gegeven.
  7. Wijzigingen
  8. Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze verklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.
  9. Wanneer u na melding van deze wijzigingen in onze voorwaarden, richtlijnen of beleidsregels de Veiligebuurt-diensten blijft gebruiken, verklaart u akkoord te gaan met de gewijzigde voorwaarden.
  10. Beëindiging. Als u de letter of geest van deze Verklaring schendt of op andere wijze een risico of mogelijke juridisch risico voor ons creëert, kunnen we uw toegang tot Veiligebuurt geheel of gedeeltelijk stopzetten. We zullen u hierover via e-mail informeren of wanneer u de volgende keer probeert je account te openen. U kunt uw account op elk moment verwijderen of deactiveren.
  11. Geschillen
  12. U zult eventuele claims, juridische procedures of geschillen (claims) die u met ons hebt, voortvloeiend uit of met betrekking tot deze Verklaring van Veiligebuurt, uitsluitend oplossen in een Nederlandse arrondissementsrechtbank en u stemt ermee in uzelf te onderwerpen aan de persoonlijke rechtsbevoegdheid van dergelijke rechtbanken voor de beslechting van dergelijke claims. Deze Verklaring en eventuele claims tussen u en ons zijn onderworpen aan de wetten van de Nederlandse staat, ongeacht eventuele bepalingen inzake conflicten of wetten.
  13. Indien iemand een claim tegen ons indient met betrekking tot uw acties, inhoud of informatie op Veiligebuurt, zult u ons schadeloos stellen tegen alle schade, verliezen en kosten die gerelateerd zijn aan een dergelijke claim (inclusief redelijke juridische vergoedingen en kosten). Hoewel we regels bieden voor het gedrag van gebruikers, controleren of sturen we de acties van gebruikers op Veiligebuurt niet en zijn we niet verantwoordelijk voor de inhoud of informatie die gebruikers overdragen of delen op Veiligebuurt. We zijn niet verantwoordelijk voor eventuele aanstootgevende, ongepaste, obscene, illegale of op andere wijze afkeurenswaardige inhoud of informatie die u mogelijk op Veiligebuurt vindt. We zijn niet verantwoordelijk voor het online of offline gedrag van Veiligebuurt-gebruikers.
  14. WE PROBEREN VEILIGEBUURT ONLINE, FOUTVRIJ EN VEILIG TE HOUDEN, MAAR HET GEBRUIK IS OP EIGEN RISICO. WE BIEDEN VEILIGEBUURT ZOALS HET WORDT GEBODEN (AS IS), ZONDER EXPLICIETE OF IMPLICIETE GARANTIES, WAARONDER, MAAR NIET BEPERKT TOT, IMPLICIETE GARANTIES VAN VERHANDELBAARHEID, GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL EN NIET-NALEVING. WE GARANDEREN NIET DAT VEILIGEBUURT ALTIJD VEILIG, BEVEILIGD OF FOUTVRIJ ZAL ZIJN OF DAT VEILIGEBUURT ALTIJD ZAL WERKEN ZONDER STORINGEN, VERTRAGINGEN OF ONREGELMATIGHEDEN. VEILIGEBUURT IS NIET VERANTWOORDELIJK VOOR DE ACTIES, INHOUD, INFORMATIE OF GEGEVENS VAN DERDE PARTIJEN EN ANDERE GEBRUIKERS EN U VRIJWAART ONS, ONZE DIRECTEUREN, MANAGERS, MEDEWERKERS EN AGENTEN VAN EVENTUELE CLAIMS EN SCHADE, BEKEND EN ONBEKEND, DIE VOORTVLOEIEN UIT OF VERBAND HOUDEN MET EVENTUELE CLAIMS DIE U TEGEN DERGELIJKE PARTIJEN HEBT.
  15. Veiligebuurt is niet aansprakelijk voor inhoud en content gedeeld op de Veiligebuurt app. Dit geldt zowel voor content gedeeld door personen/ gebruikers, Internet of Things Alarmsystemen of geautomatiseerde content van andere bronnen (zoals politie-informatie), alsook door geautomatiseerde verwerkte of gegenereerde content vanuit Veiligebuurt.
  16. Definities
  17. Met ‘Veiligebuurt of ‘Veiligebuurt-diensten’ bedoelen we de functies en services die we beschikbaar stellen, waaronder via (a) onze website op www.Veiligebuurt.com en; (b) ons platform; (c) de Veiligebuurt-app; en (d) andere media, merken, producten, diensten, software (zoals een werkbalk), apparaten of netwerken die nu bestaan of later worden ontwikkeld.
  18. Met ‘Platform’ bedoelen we een set API’s en services (zoals inhoud) waarmee anderen, waaronder toepassingontwikkelaars en websitebeheerders, gegevens kunnen ophalen van Veiligebuurt of gegevens aan ons kunnen verstrekken.
  19. Met ‘informatie’ bedoelen we feiten en andere gegevens over u, waaronder acties door gebruikers en niet-gebruikers die interactie voeren met Veiligebuurt.
  20. Met ‘inhoud’ bedoelen we alles dat u en de andere gebruikers plaatsen, leveren of delen door Veiligebuurt-diensten te gebruiken.
  21. Met ‘gegevens’, ‘gebruikersgegevens’ of ‘gegevens van de gebruiker’ bedoelen we alle gegevens, waaronder de inhoud of informatie van een gebruiker die u of een derde partij ophaalt van Veiligebuurt of aan Veiligebuurt verstrekt via het platform.
  22. Met ‘plaatsen’ bedoelen we posten op Veiligebuurt of op andere wijze beschikbaar stellen door Veiligebuurt te gebruiken.
  23. Met ‘gebruiken’ bedoelen we gebruiken, uitvoeren, kopiëren, openbaar publiceren of weergeven, distribueren, wijzigen, vertalen en afgeleide producten maken van.
  24. Met ‘toepassing’ bedoelen we elke toepassing of website die het Platform gebruikt of opent en elk ander item waarmee gegevens van ons worden of zijn ontvangen. Als u het Platform niet meer opent maar nog niet al onze gegevens heeft verwijderd, blijft de term ‘toepassing’ gelden tot u de gegevens verwijdert.
  25. Overig
  26. Deze Verklaring is een overeenkomst tussen u en Veiligebuurt B.V., gevestigd in Nederland.
  27. Deze Verklaring vormt de hele overeenkomst tussen de partijen met betrekking tot Veiligebuurt en geldt boven eventuele eerdere overeenkomsten.
  28. Indien een deel van deze Verklaring niet-afdwingbaar blijkt te zijn, blijft het resterende deel volledig van kracht en geldig.
  29. Als we iets uit deze Verklaring niet afdwingen, kan dit niet worden beschouwd als toestemming.
  30. Een eventuele wijziging of verklaring van afstand van deze Verklaring moet schriftelijk worden gedaan en door ons worden ondertekend.
  31. U draagt geen rechten of verplichtingen onder deze Verklaring over aan iemand anders zonder onze toestemming.
  32. Al onze rechten en verplichtingen onder deze Verklaring kunnen we vrij toewijzen in het geval van een fusie, overname of verkoop van activa, krachtens de wet of anderszins.
  33. Niets in deze Verklaring zal ons ervan weerhouden om ons aan de wet te houden.
  34. Met deze Verklaring worden geen rechten van derde partijen verleend.
  35. Deze overeenkomst creëert geen agentuur, partnerschap, samenwerkingsverband, dienstverband of franchise-relatie.
  36. We behouden ons alle rechten voor die niet nadrukkelijk aan u zijn verleend.
  37. Bij het gebruiken of openen van Veiligebuurt houd u zich aan alle geldende wetten.

 

Privacyverklaring Veiligebuurt

Bij Veiligebuurt vragen we u om uw naam, contactgegevens en andere persoonlijke informatie op te geven. Ook verzamelen we gegevens over het gebruik van onze site. U heeft het recht inzage in uw gegevens te vragen of deze te laten verwijderen. In deze privacyverklaring lichten we dit verder toe.

Opgeven van persoonlijke informatie

Veiligebuurt is persoonlijk, u bent wie u zegt te zijn. Bij registratie vragen we u dan ook om uw naam, adres en e-mailadres. Dit gebeurt echter alleen ter verificatie. De mensen met wie u in de buurt contact heeft, krijgen alleen uw (zelfgekozen) naam en publieke Veiligebuurt-profiel te zien. Wanneer u met uw buurt in contact komt in de chat, bepaalt u zelf welke informatie u wilt uitwisselen.

Veiligebuurt houdt daarnaast bij welke meldingen en berichten u heeft gemaakt en waarvan u heeft aangegeven deze wel of niet interessant te vinden. Deze gegevens gebruiken we om de site/app te kunnen verbeteren en relevante overzichten te genereren. Deze gegevens houdt Veiligebuurt voor zichzelf (inclusief externe bewerkers welke deze data enkel voor ons verwerken, waaronder Mailchimp e.d.). Er geldt een uitzondering voor het delen van meldingen en berichten met de politie en/of gemeente. Dit is Veiligebuurt (en beheerders) wel toegestaan, aangezien politie en gemeente direct verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van de veiligheid in de buurt. In geval van misbruik of problemen kunnen wij deze gegevens gebruiken of afgeven aan Justitie. Verder mogen wij geanonimiseerd kijken wat voor soort berichten er worden verstuurd en ontvangen. Hiermee willen we de dienst verbeteren en misbruik voorkomen of detecteren. Ook deze gegevens houdt Veiligebuurt voor zichzelf (met uitzondering van de externe bewerkers, waaronder Mailchimp e.d.). Wij mogen uw berichten ongeanonimiseerd lezen, alleen wanneer er concrete klachten komen of als Justitie dat van ons verlangt. Veiligebuurt zal persoonsgegevens nooit delen met derden (anders dan bewerkers die dit doen voor Veiligebuurt en zich volledig houden aan deze voorwaarden). Veiligebuurt heeft de mogelijkheid om data te delen met derden, indien deze data niet te herleiden is tot de persoon of persoonsgegevens bevatten.

Indien u gebruik maakt van aanbiedingen uit de app of email (verzekering, alarmsysteem), dan zal Veiligebuurt uw gegevens (o.a. postcode en huisnummer) delen met deze partners, zodat ze een juiste aanbieding kunnen doen en hun diensten kunnen leveren.

Uw profielnaam, inclusief een indicatie van waar u (ongeveer) woont (adres, c.q. postcode), wordt op de site/app getoond. Uw exacte adres wordt nooit openbaar gemaakt zonder uw expliciete toestemming in de app. Hoewel wij ons best doen van iedereen de privacy te waarborgen, kunnen wij niet voorkomen dat openbare gegevens door iemand anders worden gebruikt. Gebruik dus altijd uw gezonde verstand en vermeld geen privézaken.

Verzamelen van bezoekersinformatie

Veiligebuurt verzamelt algemene bezoekgegevens, zoals het IP-adres van uw computer, gegevens over uw browser, het tijdstip van opvraging en gegevens die uw browser verstuurt. Deze gegevens gebruiken we voor statistische analyses van bezoek- en klikgedrag op de website en app, en ook om de veiligheid van de site/app in de gaten te houden. Wij koppelen deze gegevens niet aan de hierboven genoemde persoonlijke informatie.

 

Contactformulier of nieuwsbrief

Als u het contactformulier op de website invult, of ons een e-mail stuurt, dan worden de gegevens die u ons toestuurt bewaard zolang als naar de aard van het formulier of de inhoud van uw e-mail nodig is voor de volledige beantwoording en afhandeling daarvan. Als u lid wordt, sturen we u periodiek onze nieuwsbrief met nieuwe functies, updates, toevoegingen en tips. Elke nieuwsbrief bevat een afmeldmogelijkheid waarmee u verdere verzending kunt stopzetten. Het abonneebestand van de nieuwsbrief wordt niet aan derden verstrekt of voor derden beschikbaar gesteld.

Gebruik van cookies

Om u toegang te verlenen tot de site en het inloggen gemakkelijk te maken, gebruiken wij cookies. Dit zijn kleine bestandjes die op uw computer worden opgeslagen en die gegevens van u als bezoeker van onze site vastleggen. Dankzij een cookie is het mogelijk om altijd ingelogd te zijn als u onze site bezoekt. Voor dit automatisch inloggen dient u tijdens het inloggen een vinkje te plaatsen bij het veld ‘Gegevens onthouden’. Daarnaast wordt een cookie gebruikt voor de registratie van klikgedrag op onze site.

Wanneer u het gebruik van cookies wilt uitschakelen, kunt u uw browser zo instellen dat alle cookies worden geweigerd, of dat wordt aangegeven wanneer er cookies worden verzonden. Houd er rekening mee dat bepaalde delen van de site mogelijk niet goed functioneren als u geen cookies accepteert.

Het meten van bezoekersgedrag doen we ook met een cookie.

Beveiliging van persoonsgegevens

Wij maken gebruik van strikte veiligheidsprocedures om te voorkomen dat onbevoegden toegang krijgen tot persoonsgegevens.

Wijzigingen privacyverklaring

Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring. Het verdient aanbeveling om deze verklaring geregeld te raadplegen, zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.

Inzage en wijzigen van gegevens

Via uw profielpagina kunt u uw persoonlijke gegevens aanpassen. Uw account opheffen kan door middel van het sturen van een e-mail naar Veiligebuurt.

Voor vragen over ons privacybeleid of vragen omtrent inzage en wijzigingen in (of verwijdering van) uw persoonsgegevens kunt u contact opnemen via support@veiligebuurt.nl

 

Algemene Voorwaarden Veiligebuurt.nl Webshop

Deze algemene voorwaarden zijn opgesteld volgens het modelcontract van het de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

De laatste wijzigingen dateren van juni 2020.

Inhoudsopgave:

Artikel   1 – Definities

Artikel   2 – Identiteit van de ondernemer

Artikel   3 – Toepasselijkheid

Artikel   4 – Het aanbod

Artikel   5 – De overeenkomst

Artikel   6 – Herroepingsrecht

Artikel   7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

Artikel   8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

Artikel   9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht

Artikel 11 – De prijs

Artikel 12 – Nakoming en extra garantie

Artikel 13 – Levering en uitvoering

Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Artikel 15 – Betaling

Artikel 16 – Klachtenregeling

Artikel 17 – Geschillen

Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

 

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
  2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
  4. Dag: kalenderdag;
  5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
  6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
  7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
  10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  11. Formulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese formulier voor herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
  12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.

 

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Veiligebuurt B.V.;

Het Lentfert 51, 7547 SN Enschede;

Bezoekadres: Helftheuvelweg 11, 5222 AV ‘s-Hertogenbosch;

E-mailadres: info@veiligebuurt.nl

KvK-nummer: 62932861

Btw-identificatienummer: NL855020921B01

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.

 

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:
  6. het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
  7. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
  8. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
  9. de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
  10. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
  11. indien de consument een herroepingsrecht heeft, het formulier voor herroeping.
  12. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

 

Artikel 6 – Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
  3. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
  4. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
  5. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

 

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

 

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

  1. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het formulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
  2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

 

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
  3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

 

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het formulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product.
  6. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

 

Artikel 9 – Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, exclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

 

Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht

De navolgende producten en diensten zijn uitgesloten van het herroepingsrecht:

  1. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
  2. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
  3. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
  4. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager

 

Artikel 11 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  3. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
  4. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
  5. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  6. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.

 

Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie 

  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
  3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

 

Artikel 13 – Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
  5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging:

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

Verlenging:

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, wordt stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, waarna de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

Duur:

  1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

 

Artikel 15 – Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,=en 5% over de volgende € 5.000,=met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

 

Artikel 16 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
  5. Klachten dienen door de consument gemeld te worden aan de ondernemer per e-mail via info@veiligebuurt.nl

 

Artikel 17 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

 

Artikel 18 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

 

Bijlage I: Formulier voor herroeping