E-bikes geliefd onder fietsendieven 

<strong>E-bikes geliefd onder fietsendieven </strong>

Na de lockdowns stapten we weer vaker op de fiets en lieten onze fietsen onbeheerd achter. Het resultaat? Een verdubbeling van diefstal van onze stalen rossen in 2022. ANWB, grootste verzekeraar van fietsen in ons land, meldde een stijging van 6000 naar 11.000 diefstallen – met name de e-bikes zijn populair. Met als gevolg een fikse stijging in de premie van de verzekeraar. 

Verzekeringspremie loopt op door e-bikes

Steeds meer mensen verruilen hun regulier fiets voor een e-bike. Die is kostbaar in aanschaf en wordt dus ook vaker verzekerd. ANWB verwelkomde 10% meer verzekerden in 2022. Door de diefstallen van dure e-bikes stijgen ook bedragen van de claims die worden ingediend, die liggen al gauw rond de 2000 euro per fiets. Hierdoor komt ANWB niet onder een premieverhoging uit. Ook het aantal gestolen fietsonderdelen dat wordt geclaimd na diefstal nam toe: van 50 per week in 2021 naar 100 per week in 2022. 

Internationale bendes

De extra diefstallen worden volgens de ANWB niet gepleegd door junks in de stad, maar door georganiseerde internationale bendes. Die transporteren gestolen fietsen snel naar het buitenland.

Bij een deel van de klanten is een track-and-tracechip op de fiets gemonteerd. “Dan wordt een deel van de fietsen teruggevonden, vaak in safehouses, soms al helemaal gedemonteerd en in plastic verpakt voor transport naar het buitenland”, zegt een woordvoerder van de ANWB.

Volgchip helaas niet de oplossing

Zo’n chip is helaas niet altijd de oplossing. Deze bendes hebben het gereedschap om deze te verwijderen. Hierdoor worden helaas maar drie op de tien fietsen na diefstal teruggevonden. De ANWB hoopt dat fietsfabrikanten met een standaardoplossing komen waarbij de volgchips in de fiets zijn gemonteerd. Andere adviezen zijn om meerdere sloten te gebruiken op je e-bike en de accu mee te nemen als je de fiets ergens parkeert.