Van scooterrit naar Spoedeisende Hulp: Een zorgwekkende trend

Van scooterrit naar Spoedeisende Hulp: Een zorgwekkende trend

Ze sjezen je soms om de oren: scooterrijders. Scooterrijden is razend populair onder jongeren, maar het brengt ook flinke risico’s met zich mee. Jaarlijks belanden in Nederland gemiddeld 11.700 bestuurders van een bromfiets, snorfiets of scooter op de Spoedeisende Hulp (SEH) na een verkeersongeval, vaak met ernstig letsel zoals hersenletsel. Opvallend is dat jongeren van 16 tot 18 jaar maar liefst 27% van deze slachtoffers vertegenwoordigen, terwijl zij slechts 3% van de bevolking uitmaken. Dat is behoorlijk zorgwekkend! Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze veiliger de weg op gaan? Dat lees je in onze blog!

Hersenletsel

In de afgelopen 10 jaar is het aantal jonge scooterrijders dat slachtoffer werd van een ongeval met 40% gestegen, terwijl de cijfers voor andere leeftijdsgroepen stabiel zijn gebleven. Bijna de helft (49%) van deze jonge slachtoffers houdt hier ernstig letsel aan over. Jaarlijks worden naar schatting 500 jongeren getroffen door hoofdletsel, vaak als gevolg van het niet dragen van een helm.

Hotspot voor jonge scooterrijders

In Noord-Brabant zijn jaarlijks naar schatting 1.500 scooterrijders betrokken bij een ongeval, waarvan 32% in de leeftijd van 16 tot 18 jaar. Dit aandeel ligt hoger dan het landelijke gemiddelde. Een reden hiervoor kan zijn dat jongeren in deze provincie relatief veel kilometers rijden. Maar ook als we rekening houden met het aantal gereden kilometers, blijft het risico op een ongeval onder jonge bestuurders het hoogst. Verontrustend is dat 4 op de 10 jongeren korter dan een jaar hun rijbewijs hadden ten tijde van het ongeval.

Botsauto

Veel ongevallen met jonge scooterrijders ontstaan door een botsing met een auto. Bij 71% van de ongelukken is een auto betrokken. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de slachtoffers denkt dat het ongeval voorkomen had kunnen worden door beter op te letten. Het gaat vooral om situaties waarbij één van beide partijen wil afslaan, wegrijden of oversteken. Verkeersdrukte, technische mankementen, snelheid en rijden onder invloed blijken minder vaak de boosdoeners te zijn.

Het is duidelijk dat er meer aandacht moet komen voor de verkeersveiligheid van jonge scooterrijders, vooral in Noord-Brabant. Door betere voorlichting, strengere handhaving van verkeersregels en het stimuleren van het dragen van een helm, kunnen we hopelijk deze zorgwekkende trend keren en het aantal ongevallen verminderen. Zo maken we samen onze wegen veiliger.

Bron: https://www.veiligheid.nl/actueel/veel-jonge-scooterrijders-op-de-spoedeisende-hulp