Bewustwording rondom online veiligheid: KPN lanceert campagne ‘Stukje van mij’

Bewustwording rondom online veiligheid: KPN lanceert campagne ‘Stukje van mij’

De digitale wereld heeft in de afgelopen jaren een enorme stap gemaakt. Daarmee is het gemak van online interactie ook verlaagd, maar zijn de risico’s juist verhoogd. Vooral onder jongeren is dit een groot probleem, en dat kan desastreuze gevolgen hebben. Vanuit die gedachte ontwikkelden Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, 113 Zelfmoordpreventie, ervaringsdeskundige Francien Regelink en KPN de campagne ‘Stukje van mij’ tegen het ongewild doorsturen van intieme foto’s.

Online shaming

Uit recent onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland, in samenwerking met CBS, RIVM en de GGD’en, blijkt dat 15% van de jongeren het afgelopen halfjaar intieme beelden van zichzelf naar iemand heeft gestuurd. Daaruit blijkt dat de intieme beelden van één op de honderd jongeren de afgelopen zes maanden ongewild zijn doorgestuurd naar iemand anders. Het online flirten gaat dus vaak mis onder de jonge generatie en kan zelfs leiden tot depressieve gevoelens en soms zelfs suïcidale gedachten.

Doe ff sociaal joh!

Als reactie op deze zorgwekkende online situatie heeft zangeres Meau haar nieuwste video uitgebracht voor het nummer ‘Stukje van mij’ met een krachtige boodschap: denk na voordat je iets doorstuurt. Deze video, gesteund door eerder genoemde organisaties, heeft tot doel bewustwording te creëren en bij te dragen aan erkenning van het probleem. Jongeren die dit meemaken, moeten weten dat zij zich nergens voor hoeven te schamen en dat de schuld altijd ligt bij degene die zonder toestemming intiem beeldmateriaal doorstuurt.

Wat te doen?

Het is belangrijk om te weten wat te doen in dit soort situaties, ook als naasten van het slachtoffer. Organisaties zoals Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted en 113 Zelfmoordpreventie zijn er voor jou! Neem contact op met hen en zij zullen er alles aan doen om jou te helpen in deze lastige periode. Maar het belangrijkste van alles is om altijd goed na te denken voordat je iets deelt met een ander.

Bron: https://veiliginternetten.nl/nieuws/stukje-van-mij-kpn-lanceert-campagne/