Gevonden of verloren voorwerpen

Je vindt een voorwerp op straat of je bent zelf iets verloren. Bijvoorbeeld je paspoort of je portemonnee. Waar kun je het gevonden voorwerp afgeven? En waar kun je navragen of je voorwerp gevonden is? In beide gevallen is het antwoord: bij de gemeente.

Gevonden voorwerpen = gemeente

Een onbeheerd voorwerp op straat is wettelijk eigendom van de betrokken gemeente. Als je op straat iets vindt (van portemonnee tot fiets, van sleutels tot identiteitspapieren), dan kun je dit melden en – als je dit wilt – afleveren bij je gemeente. Wat je ook vindt: de gemeente is het juiste adres, niet de politie.

Verloren voorwerpen = gemeente

Heb je iets verloren? Meld dat dan bij de gemeente waar dit gebeurd is. Mogelijk is het daar al afgeleverd. Zo niet, dan noteren baliemedewerkers je gegevens. Wordt het voorwerp alsnog afgeleverd, dan nemen ze contact met je op. Kijk op deze website hoe je jouw verloren voorwerp kunt aanmelden.

Paspoort, ID-kaart of rijbewijs kwijt?

Paspoorten en rijbewijzen zijn eigendom van de Nederlandse staat. Daarom moet je bij diefstal of verlies dit melden bij je gemeente. Je kunt in je gemeente ook direct een nieuw document aanvragen. De gemeente zorgt ervoor dat het nummer van het verloren of gestolen document in een landelijk systeem geregistreerd wordt. Hiermee wordt overal duidelijk dat het document ongeldig is. Je hoeft hiervoor dus niet naar de politie.

Website tips:

verlorenofgevonden.nl

Op deze website kun je verloren of gevonden voorwerpen centraal melden en eventueel doorgeven aan de betreffende gemeente.

ilost.co/nl/

Op deze website vind je nog meer.

Gevonden en verloren voorwerpen